Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Slik går du deg i form

Kjøp gåprogram her

 

Pris: Kroner 199,-

Gode sko er alt du trenger for å gå turer. Etter hvert som du kommer i bedre form, kan du også gå med sekk og for eksempel fylle sekken med vannflasker.

Visste du at det å gå er minst like bra for kroppen din som løping og andre aktiviteter? Her får du oversikt over gevinster ved å gå deg i form.

Å gå er en av de mest skånsomme og enkle metoder for å komme i bedre form. Hjernen, hjertet og ditt mentale får uvurderlig trim og du vil føle deg langt bedre etter hver eneste tur.

Gevinstene av å gå turer, er så mange at aktiviteten burde fås på resept.

Her får du oversikt over de viktigste gevinstene ved å gå tur

Hjernen

Når du går raske turer, får du nye hjerneceller. Områdene i hjernen kommuniserer bedre med hverandre og du får bedre hukommelse. Studier viser at du også blir mer kreativ. Gåturer anbefales blant annet i forkant av eksamener og andre oppgaver som krever at du må være skjerpet.

Hjertet

Ved å innføre regelmessige gåturer 3-4 ganger i uken, vil du vinne ditt eget hjerte. Gåturer stimulerer kretsløpet og musklene, slik at blodtrykket og kolesterolnivået blir bedre. Risikoen for hjerte- og karsykdommer reduseres betraktelig.

Redusert og stabil vekt

De aller fleste som starter å gå, merker at de går ned i vekt. Hvis du allerede har gått ned, vil du merke at det er lettere å holde vekten hvis du går turer jevnlig.

Når du går, henter du energi både fra fett og karbohydratlagrene dine. Blodsukkeret ditt holder seg stabilt, noe som er viktig for å holde vekten stabil.

Mentalt

Forskning viser at gåturer er bra for din psykiske helse. Det reduserer risikoen for depresjoner og angst. Hvis du sliter med et problem, og går en tur, vil problemet høyst sansynlig oppleves som langt mindre etter at turen er unnagjort. Kanskje problemet har forsvunnet helt.

Skjelettet

Risikoen for benskjørhet - osteoporose - reduseres for deg som velger å gå turer 3-4 ganger i uken. 

Ledd

Når du går i stedet for å løpe, unngår du belastende støt på kroppen. Det betyr at leddene ikke får like mye juling. Du er dermed mindre utsatt for skader.

Tips til gåturene

  • Kjøp gode gåsko. Vanlige joggesko kan bli litt myke. Sko som er designet for gåturer, er mer stabile og egner seg bedre for gåturer

  • Gå i kupert terreng. Det gjør at pulsen blir høyere - og det er bra! Husk at det er sunt å svette

  • Finn noen å gå sammen med - da går tiden fortere, du blir mer motivert og det er vanskeligere å velge sofaen fremfor gåturen