Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Blogg

Hvorfor velge havregrøt til frokost?

October 11, 2017

 

 Foto: matprat.no

 

Jeg tipper at hvis du spør kostholdsveiledere, ernæringsfysiologer og andre med stor interesse for sunn mat, vil et stort flertall anbefale havregrøt til frokost. Men hvorfor?

 

Først av alt: Havregryn er sunt og det metter. Havre er et av de mest næringsrike kornslagene og inneholder blant annet jern, folat og gunstige fettsyrer.

 

I tillegg inneholder havre flere typer fiber. Fiber har en mettende effekt - og såkalt løselig fiber som er i havre, er i tillegg svært effektivt for å stabilere blodsukkeret.

 

Men ikke nok med det; havregryn er også gunstig for tarmfunksjonen og for hjertet!

 

Det tar heller ikke lang tid å lage havregrøt fra bunn. I løpet av fem minutter, vil du ha en rykende fersk og varm frokost på bordet.

 

Du kan - med fordel - tilsette ulike smaker til havregrøten din. For eksempel blåbær, jordbær eller bringebær. Kanel fungerer også godt, og en lite skje honning smaker fortreffelig på havregrøten.

 

Personlig liker jeg å blande små eplebiter i havregrøten min - det gir den en litt syrlig og frisk smak.

 

Slik lager du havregrøt

 

1. Bland vann, melk og havregryn i en gryte og kok opp mens du rører

2. Senk varmen og la grøten småkoke i cirka fem minutter, eller til den er passe tykk

 

Serveres med bær, honning, kanel eller epler

 

 

 

 

 

 
Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon