Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Blogg

Derfor bør kvinner over 35 trene styrke - få fem gode grunner til å pumpe jern

February 10, 2019

Kvinner over 35 år - som trener styrke - har bedre balanse, høyere forbrenning og føler seg bedre enn de som ikke trener styrke. Les mer om gevinstene ved styrketrening og få gode anbefalinger.

 

 

Det er gjort utallige studier som viser hvor bra styrketrening er, spesielt for kvinner over 35 år.

 

Her får du fem gode grunner til å gå på et treningsstudio - eller trene styrke hjemme:

 

1. Du får høyere forbrenning. Ved å trene styrke, blir musklene dine sterkere og større. Muskler er forbrenningsmotoren din, og du vil derfor merke at du forbrenner mer, når du blir sterkere. Personlig merker jeg det etter hver eneste økt. Styrketrening gjør meg sulten. 

 

Anbefaling: Spis proteinrik mat rett etter økten. Personlig spiser jeg en TR90 matbar - stappfull av proteiner. Den er enkel å ha i treningsbagen og gir mat rett etter økten.

 

Send en melding hvis du ønsker å vite mer om vår TR 90 matbarer. Klikk her for å sende melding.

 

 2. Du får bedre balanse.  Flere studier viser at balansen din blir bedre, når du blir sterkere. Når du trener styrke riktig, blir også kjernemusklene dine sterkere. Kjernemusklene dine er superviktige for å ha en god balanse.

 

Anbefaling: Tren for eksempel knebøy på en såkalt bosuball (halv ball) eller på ustøtt underlag. Da får du enda bedre balanse.

 

 

3. Du reduserer risikoen for benskjørhet (osteoporose). Norske kvinner er på verdenstoppen i antall tilfeller med benskjørhet. Ved å trene styrke, blir musklene dine sterkere, risikoen for fall blir mindre og antall brudd reduseres.

 

Anbefaling: Spis og drikk rett etter økten, slik at du få restituert deg raskt. Når du trener, bryter du ned musklene. Ved å spise rett etter økten, starter du restitusjonen raskere. Proteinrik mat som kjøttpålegg og et kokt egg er ypperlig etter styrke-økten.

 

PS Slår nok et slag for TR 90 matbarene våre :)

 

4. Du blir sterkere. Det sier seg kanskje selv, at du blir sterkere når du trener styrke! Det er dog en stor fordel at musklene dine klarer hverdagslige gjøremål som å bære handleposer og annet du trenger å ha med deg. Jeg synes jeg alltid har mye å bære på - mellom etasjene, inn og ut av bilen, hente ved - ja, du vet.....

 

PS Nakke- og ryggproblemer blir - for de fleste - bedre når du trener styrke.

 

Anbefaling: Tren øvelser både for underkropp og overkropp, slik at du blir flink til å bruke beina når du løfter eller drar.

 

5. Du blir i bedre humør. Det må kanskje oppleves, før du tror på det. Jeg merker det hver gang jeg har trent styrke. Jeg smiler bredere fordi jeg føler meg bedre.

 

Anbefaling: Test humøret ditt før du trener. Hvor glad er du på en skala fra 1 til 10? Gjør samme øvelse når du har trent. Hvor ligger du nå? Jeg vedder på at du ligger høyere etter enn før trening - eller hur?

 

PS: Er du usikker på hvordan du trener styrke? Vi har satt sammen et styrketreningsprogram du kan gjøre hjemme i din egen stue.

 

Les mer om programmet ved å klikke på lenken HER.

 

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon