Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Blogg

Gåtur med sekk - en av mine klare favoritter

May 2, 2018

 

Ønsker du en treningstur som er effektiv, har liten skaderisiko og full av naturopplevelser? Da anbefaler jeg gåtur med sekk!

 

Helt til for litt over ett år siden, syntes jeg gåturer var kjedelig. Det var noe jeg gjorde for å lufte hundene på morgenen og kvelden, men utover det gikk jeg nesten aldri.

 

Det var mannen min som fikk meg med. Han startet å gå - for å komme i form og gå ned i vekt. Han begynte midt på vinteren i snø og kulde og korte kvelder. Jeg ble med - mest for å få litt tid sammen med ham.

 

 

Jeg økte lengden sakte men sikkert

Etter hvert ble turene lengre og en dag foreslo han at vi skulle gå med sekker. Vi pakket sekkene med vannflasker og trasket i vei. Formen ble bedre og bedre. Jeg kjente at jeg ble sterkere - og mentalt var det som å vinne i Lotto.

 

Når jeg går, går jeg fort. Jeg blir svett og sliten. Jeg har sekk som veier cirka sju kilo, og jeg merker de godt i motbakkene.

 

Mental boost

Samtidig får jeg naturen på mange måter tettere på, enn når jeg jogger. Jeg får med meg mer. Ser blomster, kuer og utsikten på en helt annen måte enn på løpeturene.

 

I fjor kronet vi gåturene med toppturer i Hemsedals-fjellene. Det er planen også i år. Ett av målene er Ranastøngji i Hemsedal - 1.900 meter over havet. Vi hadde planer om å gå turen i fjor, men snøen kom tidligere enn vi tenkte.

 

 

Anbefaler toppturer

Derfor måtte vi nøye oss med Harahorn 1.581 meter over havet. Det er definitivt også en tur å anbefale. Utsikten fra toppen er magisk. Panorama med 360 grader utsyn.

 

Den turen - og drømmen om Ranastøngji - får meg til å gå turer på Røyselandet i Hole kommune med sekk på ryggen.

 

Jeg går 1-2 timer på hver tur. Foreløpig bruker jeg turskoene jeg kjøpte i fjor, men jeg merker at de er utgått. Det må nye til. For uten gode sko, er risikoen for skader større. Og skader vil jeg definitivt ikke ha.

 

Tips til deg som vil gå med sekk

  • Velg en sekk som passer ryggen din. Jeg har to sekker. En på 55 liter og en på 20 liter

  • Fyll sekken med innhold slik at vekten fordeler seg jevnt. Jeg har forsøkt med poser med singel. De havnet i bunnen av sekken, og sekken ble ikke like god på ryggen. Jeg anbefaler store flasker med vann

  • Prioriter gode sko. Når du får tung sekk på ryggen, blir belastningen på ledd og muskler større. Gode sko reduserer risikoen for skader

  • Start med korte turer slik at kroppen blir vant til å gå. Øk jevnt og trutt både lengden på turene og antall kilo i sekken

God tur!

 

 

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon