Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Blogg

I dag har jeg løpt langtur for første gang på svært, svært lenge....

May 1, 2018

I dag trosset jeg været og løp min første langtur på svært, svært lenge....Det ga mersmak.

 

Jeg har trent hele livet. Elsker å løpe. Sykle. Gå på ski. I flere år tok det helt av. Jeg deltok i Birkebeiner-trippelen, flere sykkelritt, tur-langrenn og løpskonkurranser. Jeg jaktet merker og gode plasseringer, trente intervaller og langturer og spiste nøye og omtenksomt.

 

I tillegg jobbet jeg som personlig trener. Jeg hadde veiledning på dag- og kveldstid. Forsøkte etter beste evne å motivere både de som ville ned i vekt og de som ønsket å komme i gang med trening.

 

Billedtekst: Godt å ha boblejakke tilgjengelig i bilen når løpeturen er over

 

Pensjonert meg som personlig trener

Nå har jeg pensjonert meg som personlig trener. For noen år siden, la jeg det helt bort til fordel for kun å konsentrere meg om daglig leder-jobben i mitt andre firma; Charlie Media.

 

Samtidig la jeg konkurranseskoene på hylla. Treningsmengden ble halvert. Jeg hadde fylt 50 og koste meg med livet.

 

Vil du lese mer om meg - følg lenken her.

 

La på meg 10 kilo

Litt for mye, skulle det vise seg. For da jeg - motvillig - gikk på vekta for litt over ett år siden veide jeg 10 kilo mer enn i mine glansdager (les konkurransdager).

 

Sammen med ektemannen, tok jeg tak, som det heter. I fjor gikk jeg turer med tyngre og tyngre sekk og strammet inn på kostholdet. Det har gitt ringvirkninger og nå merker jeg faktisk at lysten til å delta i konkurranser melder seg igjen. Derfor altså denne langturen i surt vær på selveste 1. mai.

 

Har ikke satt meg mål

Foreløpig vet jeg ikke helt hva jeg skal bruke langturene til. For jeg har ikke satt meg noen konkrete mål. Kanskje blir det Fjellmaraton - halv distanse. Kanskje blir det Hvaler triatlon - kort distanse. Kanskje blir det begge deler og mer til.

 

Jeg har ikke helt bestemt meg. Bortsett fra at jeg vil krysse Hardangervidda fra Tuva til Mårbu. Det gjorde jeg for noen år siden, og har tenkt på turen siden.

 

Billedtekst: Go´følelsen etter en lang løpetur

 

Løp 15,2 kilometer

Men først må jeg igjennom alvorlig mange langturer. I dag ble det 15,2 kilometer. Tre kilometer lenger enn jeg har gjort så langt i år.

 

Det gikk fint. De første fem kilometerne vil jeg til og med betegne som flotte. Jeg nøt følelsen av nye sko - takk til Asics for at dere lager supre Kayano - og god vintertights fra Craft. Utstyret skal det ikke stå på! PS Jeg er ikke sponset.

 

Kjente løpsglede

Jeg løp lett og kjente glede. Fra fem til 10 kilometer, koste jeg meg fortsatt. Men tenkte at det begynner å bli alvorlig lenge siden jeg har sagt noen ord. Kanskje jeg skal invitere med noen?

 

De siste tre kilometerne måtte jeg hente frem en smule viljestyrke. Den jeg husker at jeg hadde da jeg nærmet med Sjusjøen under Birkebeinerrennene. Dagens langtur kan selvsagt ikke sammenlignes med et Birkebeinerrenn, men følelsen av å hente frem litt urkrefter når smertene melder ankomst, var der.

 

Greit å kjenne smerte

Nå vet jeg at det på ingen måte er farlig å kjenne smerte. Ei heller farlig å strekke meg litt ekstra. Men jeg hadde glemt noen viktige forhåndsregler før dagens langtur.

 

Drikkeflasken lå igjen i bilen. Skoene var snørt for hardt fra starten. Vel, pytt - det gikk likevel. Og neste gang skal jeg være hakket flinkere med detaljene.

 

Dagens smilefjes

  • Yes, jeg klarte å overvinne lysten til å krype opp i sofaen

  • Jippi, jeg gjennomførte 15 kilometer - helt etter planen

  • Bra kosthold før start. Jeg spiste müsli til frokost og hadde til og med en liten karboloading i går kveld med sushi og kake. Vet ikke om sushi kvalifiserer som karboloading-mat, men det var nå det jeg spiste

 

Noter til forbedring

  • Neste gang vil jeg starte litt roligere - slik at jeg klarer å løpe raskere siste halvdel enn første

  • Neste gang vil jeg ha med drikkeflaske - og drikke jevnt og trutt

  • Neste gang vil jeg snøre skoene slik at lissene ikke løsner

Dette er apper jeg bruker

Lifesum - jeg legger inn det jeg spiser i løpet av en dag for å få oversikt over antallet kalorier. Jeg vil ned ytterligere fire kilo i vekt

 

Runkeeper - den er med på alle turer. Jeg blir motivert av å høre hvor langt jeg løper og hvor fort det går. I tillegg får jeg oversikt over hvor mye jeg beveger meg totalt i løpet av en uke og en måned.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon