Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Blogg

Få fem tips til hvordan holde formen i påsken

April 8, 2019

Ønsker du å komme i form i påsken - eller beholde den du allerede har strevd for i hele vinter? Her får du fem treningstips som forhåpentligvis er til glede og nytte.

 

 Kanskje reiser du til fjellet - eller er du blant halvparten av oss som feirer påskehøytiden i lavlandet?

 

Uansett hvor du befinner deg, kan du med enkle grep gi formen din en boost i løpet av ferien.

 

Her får du mine fem gode råd:

 

1. Gå med sekk. Hvis du er i fjellet, og bruker dagene på skiturer, pakk sekken. Det er ikke bare praktisk, men gir deg også det lille ekstra. I fjellet er det også langt mer sikkert, hvis du pakker sekken med mat, varmt drikke, ekstra klær og andre ting du kan ha bruk for ved pauser eller væromslag. 

 

Er du i lavlandet - og uten snø - kan du også pakke sekken med mat, ekstra klær og drikke. Personlig fyller jeg den med noen halvannenliters flasker, slik at sekken veier cirka åtte kilo. Det gir treningsbonus!

 

2. Ta frem sykkelen og bruk påsken til å "kjøre deg inn". Hvis du ikke har syklet i vinter - eller for det meste vært på spinning - fortjener muskulaturen din å få en myk overgang til å sykle utendørs. Start med rolige turer, hvor du tråkker på lett gir.

 

3. Start løpesesongen ute. Dagene har allerede blitt langt lengre, og du kan nyte joggeturer til langt på kveld uten at mørket hindrer deg. Hvis du for det meste har løpt på mølle i vinter, anbefaler jeg at du starter med rolige turer i påsken og eventuelt velger intervalløkter etter påske. PS Husk gode sko!

 

4. Tren styrkeøvelser for hele kroppen. Når du trener styrke, får du helsegevinster som økt forbrenning, bedre balanse, økt styrke og tenker bedre tanker. Er du usikker på hvilke øvelser du bør gjøre?  Du finner øvelsene ved å klikke på lenken her. 

 

5. Prøv noe nytt. Gi deg selv en utfordring, og test en aktivitet du ikke har gjort før eller som du ikke har gjort på lenge. Det å utfordre deg selv, samt gjøre noe helt annerledes, øker motivasjonen. I tillegg er det moro! I hvert fall hvis du gjør noe du har drømt om lenge. Selv har jeg planer om å spille tennis i påsken, da vi har tilgang på gratis tennisbane på Hvaler.

 

Hva har du lyst til å teste, som du har hatt lyst til lenge?

 

PS Sett deg opp for suksess, når du skal trene.

 

Med det mener jeg: Forbered deg slik at treningsturen blir hyggelig, gledelig, morsom og noe du vil gjøre igjen.

 

For at den skal bli det, lønner det seg blant annet å gjøre følgende:

 

  • Kle deg etter vind- og værforhold. Husk vindtett jakke på fjellet og når du sykler. Det kan også være kjekt, når du løper og det blåser. Husk lue og votter, hvis det er kaldt

  • Spis senest to timer før du trener. Da har du et jevnt og godt blodsukker, og orker mer. PS Unngå søtsaker rett før trening. Da kan blodsukkeret ditt falle underveis i økten, og det gjør at du blir trøtt og sliten lenge før du trenger

  • Ha med drikke på turen, i hvert fall hvis den varer lenger enn 30-45 minutter. Hvis turen varer lenger enn 60-90 minutter, bør du ha med sukkerholdig drikke og en matbar. Våre matbarer inneholder perfekt mengde karbohydrater, proteiner og fett. Vil du vite mer om våre matbarer? Klikk på lenken her.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon