Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Blogg

Har du husket proteinene dine, kjære?

July 31, 2017

 

Mat med store mengder proteiner bør være like naturlig som livsnødvendig medisin.

 

Det er kanskje å ta litt hardt i. Men proteiner er superviktig. Og mitt inntrykk er at for mange spiser for lite av det.

 

Proteiner er selve byggesteinene for kroppen vår. Det er spesielt musklene som har behov for proteiner.

 

Vi trenger proteiner

For deg som trener, lønner det seg å spise proteiner rett etter økten. Da restituerer du deg raskere.

 

Proteiner er sammensatt av aminsoryer, og det finnes i alt 20 aminosyrerer. De fleste lager kroppen selv, men enkelte må tilføres gjennom maten.

 

Det anbefales at cirka 15 prosent av dagens inntak av mat, bør komme fra mat med høyt protein-innhold.

 

Kan ta tilskudd

Enkelte - gjerne de som trener mye - sørger for å få i seg nok blant annet ved å ty til tilskudd i form av shaker eller barer.

 

Selv spiser jeg TR90-barene til NuSkin. De har høyt innhold av proteiner og riktig sammensetning av karbohydrater og fett i tillegg.

 

Nå kan det hende du er flinkere enn meg, og klarer å spise nok proteiner gjennom kosten.

 

Mat med proteiner

Det er spesielt matvarer som ost, kjøtt, melk, fisk, egg og kornprodukter som inneholder store mengder proteiner.

 

Spiser du nok av det, trenger du ikke tilskudd. Men spiser du for lite - ja, da kan tilskudd være på sin plass.

 

Og så kan det hende at vi burde fått en påminnelse på vei ut av butikken: "Har du husket proteinrik mat i dag, Hansen?"

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon