Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Blogg

Se hvordan du kan spare kalorier og øke forbrenningen

August 6, 2017

 

Ved hjelp av enkle grep i hverdagen, kan du spare kalorier og øke forbrenningen!

 

Her får du tips til hverdagslige gjøremål som gir deg økt forbrenning, mer energi og færre vondter!

 

Reis deg opp


I snitt forbrenner du cirka 100 kalorier i timen ved å sitte stille (avhengig av kroppsstørrelse og sammensetning). Hvis du står, forbrenner du 140. Som bonus får du bedre holdning og du avlaster ryggen

 

Sov godt


For lite søvn kan – i følge en studie publisert i tidsskriftet ”The Lancet” føre til vektøkning. For lite søvn øker produksjonen av stresshormonet kortisol, noe som påvirker appetitten. Desto mer strekkhormon, jo mer sulten blir du, og du får spesielt lyst på søtsaker

 

Protein, protein og atter protein


Velg proteinrik og fettfattig mat. Da mister du ikke muskelmasse like lett, selv om du går ned i vekt. Samtidig bruker kroppen mer energi på å fordøye protein og øker metthetsfølelsen

 

Bestill to forretter             


Hvis du skal spise ute, kan du bestille to forretter, i stedet for en forrett og en hovedrett. En undersøkelse foretatt ved University of North Carolina viser at gjennomsnittsburgeren i dag er 23 prosent større enn den var i 1977 og at brusflaskene er ½ liter, ikke 33 cl som de var tidligere. Ved å bestille to forretter holder du omgangskretsen med selskap, samtidig som du passer figuren

 

Start med en salat


Start måltidet med en salat eller suppe. Da spiser du mindre etterpå. En undersøkelse fra Pennsylvania State University viser at du spiser i snitt 10 prosent færre kalorier i løpet av en hel dag, hvis du starter måltidet med salat

 

Bruk gaffel i dressingen


Hvis du ikke kan leve uten dressing til salaten, så kan du ta dressing i en liten bolle ved siden av. Stikk gaffelen i dressingen i stedet for å helde den over salaten. Da sparer du mange kalorier. Samtidig finnes det mange kalorifattige varianter du kan bruke i det daglige

 

Se opp for kaffekaloriene

Går du ofte på kaffebar? I så fall bør du passe på. Enkelte av de mange kaffetilbudene inneholder like mange kalorier som en hel frokost. Spør etter skummet melk i kaffen og unngå sirup, karamell og sjokolade

 

Luft mobilen


Neste gang noen ringer deg, reis deg opp og ta samtalen ute. Enkelte samtaler kan ta opptil en time, og du kan like gjerne benytte tiden til en spasertur. Telefonmøter og andre møter er supert å kombinere med en tur, vi blir faktisk mer kreative på den måten!

 

Knekk en nøtt


Legg inn mellommåltider slik at du ikke opparbeider en sultfølelse som gjør at du overspiser til måltidene. 5-10 nøtter, en frukt, yoghurt med cottagecheese, smoothie eller knekkebrød med proteinrikt pålegg er noen eksempler på sunne mellommåltider

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon