Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Blogg

Tenk at styrketrening hjelper mot nakkeproblemer

August 20, 2017

 

Styrketrening har så mange fordeler at det burde kommet på blå resept!

 

Visste du at diabetespasienter kan få mindre behov for insulin for å regulere blodsukkeret, når de trener styrke?

 

Eller at nakkeplager - som følge av anspent og smertefull muskulatur - minsker? Ja, styrketrening er så bra at til og med risikoen for hjerte- og karsykdommer reduseres. 

 

Det viser en rekke internasjonale studier.

 

Her er flere fordeler ved styrketrening:

 

  • Muskler og skjelett styrkes og risikoen for benskjørhet, fall og benbrudd hos eldre reduseres

  • Bevegeligheten kan øke hos enkelte

  • Fettprosenten går ned, selv om du ikke går ned i vekt, fordi muskelmassen øker

  • Hvis du går ned i vekt, bidrar styrketrening til at du ikke mister muskelmasse

  • Forbrenningen øker og studier har vist at etterforbrenningen er høyere i flere timer etter økten

  • Styrketrening er positivt for den mentale helsen

 

Tren styrke hjemme

Du må ikke på et treningssenter for å trene styrke. Du kan trene hele kroppen hjemme i din egen stue, med bare noen få øvelser.

 

Ved å bruke din egen kropp som vekt - samt gjøre øvelser for hele kroppen - kommer du langt på litt over 30 minutter.

 

Start med de store musklene

Begynn alle styrkeøkter med å trene de store muskelgruppene først. Det betyr øvelser som knebøy eller utfall.

 

Gå deretter til overkropp og tren styrke for rygg, bryst, armer, skuldre og nakke.

 

Mageøvelser tar du til slutt. Legg også inn øvelser for kjernemusklene.

 

Lykke til!

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon