Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Blogg

Lyst til å teste kondisjonen og styrken din?

September 1, 2017

 

 

Rett før vi startet VGs vektklubb i 2005, fortalte Vegard Ulvang meg at han testet formen jevnlig i en helt spesiell bakke. Selv tester jeg meg i en løype i skogen.

 

Vegard Ulvang og jeg var såkalte treningseksperter i vektklubbens spede begynnelse. Vegard lært meg å gå på rulleski - men jeg ble aldri med og testet superbakken hans.

 

Også du kan teste deg, hvis du vil. Og du kan gjøre det langt enklere enn å investere tid og penger på testing av oksygenopptak og laktatprofiler.

 

Løp en rundeDen letteste måten å teste deg på, er å finne en runde - for eksempel i skogen - som du løper så fort du orker. Runden trenger ikke å være lang. Velg en runde som tar cirka 15 minutter å løpe første gang du tester deg.

 

Etter åtte uker med trening, løper du runden på nytt for å se om du klarer å løpe fortere. Løp på samme tid av døgnet som du gjorde forrige gang, og under omtrent like værforhold. 

 

Test deg med å gå

Du kan også teste deg med å gå. Velg en rett strekning - eller gå på en friidrettsbane. Gå i to kilometer så raskt du kan. To kilometer på bane er fem runder. Gjør samme test åtte uker senere og se om du går raskere.

 

Hva med coopertesten?

Jeg vet ikke om du - som mange andre - husker coopertesten på videregående med grøss og gru?

 

Min erfaring er at mange blir nærmest grønne i ansiktet av å høre ordet. Likevel er det en god test, spesielt for deg som løper en del og er i relativt god form.

 

Før du løper coopertesten, bør du varme opp. Løp deretter alt du orker i 12 minutter, og se hvor langt du har løpt. Du kan gjennomføre testen på mølle, løpebane eller i skogen.

 

Hvis du velger å løpe i skogen, anbefaler jeg at du laster ned en app på telefonen din med GPS-måling - for eksempel Runkeeper - slik at du vet nøyaktig hvor langt du har løpt.

 

Test styrken din

Du kan teste din egen styrke i en rekke øvelser - og på flere måter. En metode er å ta så mange knebøy, sit-ups og push-ups du klarer på ett minutt.

 

En annen metode er å se hvor tungt du klarer å løfte på ett løft. En tredje metode er å se hvor tungt du klarer å løfte med åtte repetisjoner.

 

Jeg anbefaler at du har hjelp, hvis du skal løfte så tungt du klarer på ett løft.

 

Lykke til.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon