Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Blogg

Torkel gikk ned 18 kilo - les hvordan og hvorfor han klarte det - og hva han vil gjøre nå!

December 28, 2018

 

For to år siden stoppet vekta på 93 kilo for Jan Torkel Torstensen. Etter en fotballtur til England, bestemte han seg. La om livsstilen og gikk ned hele 18 kilo i vekt. Her forteller han om veien ned - og hva han vil gjøre nå for å bli kvitt de siste 7-8 kiloene.

 


Jeg hadde vært overvektig lenge, da jeg i februar for to år siden satte foten ned. Men jeg hadde ikke innsett hvor ille det var. Hvor lite jeg egentlig beveget meg. Hvor mye jeg faktisk spiste.


Innbilt aktivitet var min trøst i hverdagen; jeg trodde jeg var mer aktiv enn jeg egentlig var – jeg hadde jo alltid vært aktiv – trodde jeg. Maten jeg inntok, var heller ikke så verst – trodde jeg.

Sannheten var en helt annen. Jeg tok heisen opp - og ned - de fire etasjene på jobben. Hjemme ble det mye TV-fotball fra Premier League - direktesendinger og repriser.


Jeg spiste tre store og kraftige måltider om dagen – skrubbsulten til hvert eneste måltid. Noen ganger sjeldnere, og jeg innbilte meg at dette førte til at vekten skulle holde seg stabil.


Det gjorde den ikke.


I helgene storkoste jeg meg med godteriet og snacks. Men helgen startet - dessverre - alltid fredag og varte til langt utpå søndagen. Tre av sju dager per uke med godterispising, i tillegg til et ferskt wienerbrød eller skolebrød i ny og ne. Faktisk ganske ofte, når jeg tenker meg om.

Faktum var at vekten økte, jevnt og trutt, uten at jeg selv var klar over det.


For badevekt hadde jeg jo ikke, og speil har jeg vel egentlig aldri vært så opptatt av.

HELT til jeg så bilder av meg selv – fra min datters konfirmasjon.
Jeg fikk sjokk – trodde pinadø ikke det jeg så - og bestemte meg sporenreks.


Min kone, Irene Mårdalen, er personlig trener og kostholdsveileder. Likevel klarte jeg å skyve vekk hennes vennlige forslag om mosjon, og det å spise oftere og mindre måltider.


Men Irene er ingen «pusher». Forsiktige forslag til kostholdsendring ble blankt visket vekk fra underbevisstheten – HELT til jeg så bilder av meg selv.


Her måtte noe gjøres.

Slik startet Torkel

Jeg begynte med daglige inntak av kosttilskudd. Omega 3, Lifepak (multivitamin), grønn te i kapsler og for meg - et vidundermiddel som kalles R2.

 

Godteriene ble erstattet med proteinbarer. De dekket søtbehovet - ja, det ble faktisk helt borte.

 

Sakte, men sikkert fikk jeg mer energi. Sakte, men sikkert begynte kiloene å forsvinne.

 

Slik la jeg om kostholdet

Samtidig la jeg om kostholdet. Fire brødskiver til lunsj med tykke lag pålegg ble erstattet med havregrøt og friske bær – og en dash med honning. Blåbær og bringebær ble daglig kjøpt inn fra Meny-butikken i Hønefoss sentrum.

To til tre solide måltider per dag ble erstattet med fem-seks mindre og sunnere måltider. Jeg var aldri sulten, og søtbehovet var borte. Mye på grunn av proteinbarene og jevnt matinntak.

 

Totalt spiste jeg likevel mindre enn jeg hadde gjort før. For nå spiste jeg før jeg ble sulten, og da er det enklere å ty til sunn mat fremfor usunn mat. Det er også lettere å regulere mengden. Porsjonene mine ble mindre.

 

Etter hvert som jeg spiste oftere - og mindre - gjorde jeg også noen endringer på innholdet. Før trodde jeg for eksempel at jeg fortjente både det ene og det andre.

 

Nå startet jeg med havregrøt til frokost. Jeg lot det gå sport i å finne ulike varianter - krydre grøten med epler for eksempel.


Jeg begynte å mosjonere - ikke trene
Med bedre humør - og litt lettere kropp - ble dørstokkmila også lettere. Jeg hadde passert femti, og var langt unna formen jeg var i for mange år siden.

 

Joggeturer var en stor del av livet mitt fram til jeg var 45. Jeg løp halvmaraton og Birken, og formen var god. Vonde akilles-sener stoppet det hele. Jeg var lei av å ha vondt, og i stedet for å finne andre aktiviteter, ble passivitet min bane – i for mange år.

Med vonde akilles-sener i minne var gode råd nå dyre. Jeg ønsket meg ikke tilbake dit.

 

Jeg fant løsningen selv. Jeg begynte å gå i motbakke. Den første turen var mildt sagt ikke gøy. Jeg gikk drøye to kilometer og var utslitt.

 

Heldigvis ble hunden vår, Charlie, mer enn gjerne med. Det gjorde også Irene. Sammen gikk vi - i starten rolige - turer til Høgås i Nordmarka. Hver dag. 20 minutter. Det var nok. Men vi gikk uansett om det var sol, regn, sludd eller snø. Husk - det var i februar og mars. Mørkt og kaldt.


Etter hvert ble turene lengre. Én time, to timer, og i helgene opp til tre-fire timer med fantastiske turer i Nordmarka eller på fjellet. 

Etter hvert som kiloene forsvant, ble hvert enkelt steg lettere, og jeg begynte å gå med tursekk. For meg var det effektivt å gå turer med sekk. Hvor tung sekk du ønsker, er jo helt opp til deg selv.
 
Jeg ble positiv
Etter hvert forstod jeg at jeg hadde klart å bekjempe det største hinderet for en sunn livsstil: Meg selv.

 

Jeg klarte å tenke klokere tanker for meg. Det vil si: Jeg ville ut på tur. Jeg ville spise sunn mat. Jeg ville spise ofte.

 

Hva så med kiloene?


De raste ikke av – slettes ikke – men jeg fant eventyrlig motivasjon i de 500-800 grammene som ble borte hver eneste uke. 93,5 kilo skulle bli til 85.

 

Det var mitt første mål, og jeg klarte det. 85 ble til 82. Deretter til 80, og plutselig var det gøy å gå i butikken og handle skjorte igjen.

 

Viktig var også tilbakemeldingene fra Irene og ungene våre, kolleger og venner.

Jeg stoppet på 74,8 kilo. Seks måneder etter at jeg satte foten ned, hadde jeg altså tatt av 18,7 kilo – og jeg var fornøyd!

God helse er viktigst for meg

Målet mitt var ikke å bli kroppsbygger eller filmstjerne. Målet var å sikre min egen helse, og øke trivselen i eget hus. Det ble viktigere og viktigere underveis på denne fantastiske reisen. Livet fikk en annen mening. Det var rett og slett lettere å smile😊

Du kan godt kalle det slanking. Jeg kaller det ikke det. For meg var dette endret livsstil. Høyere livskvalitet, takket være egen disiplin, gode råd, et fotografi og en badevekt.

Du er den første du bør rekruttere

Hvis du vil ned i vekt - og endre livsstil - anbefaler jeg at du først og fremst rekrutterer deg selv. Det betyr at det er DU som bestemmer. DU må ville det. Finn DIN vei gjennom DIN sunne mat og DIN måte å utføre fysisk aktivitet på. Lytt gjerne til gode råd, men stak ut din egen kurs.

 

De siste måneden må jeg ærlig innrømme at jeg har ramlet litt tilbake til gamle synder. Derfor tar jeg tak igjen nå. Denne gangen med et vektkontrollprogram som medhjelper. 

 

Jeg skal ned 7-8 kilo i løpet av tre måneder. Jeg vet at jeg klarer det.


Jeg er sikker på at du klarer det – men vær tålmodig. Det finnes nemlig ingen kvikk-fiks som varer.


Lykke til

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon