Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Blogg

Styrke trenes ved å trekke og bremse

August 20, 2017

 

Når du løfter, trekker eller bremser trener du musklene dine. Og det kalles styrketrening!

 

Du har cirka 600 forskjellige muskler i kroppen. Hver muskel består av muskelceller - eller fibre - og det er to typer fibre. 

 

De langsomme og utholdende - og de raske som er mindre utholdende. Det er lett å se forskjellen på en sprinter og maratonløper. En sprinter har utviklet de raske fibrene i musklene, mens maratonløperen har utviklet de langsomme.

 

Løfte, trekke og bremse

Når du skal trene styrke, gjør du det enten ved å løfte eller trekke noe. Da trekkes musklene seg sammen og forkortes. På fagspråket kalles det en konsentrisk kontraksjon.

 

Musklene trenes også når du bremser. Det kalles eksentrisk kontraksjon og skjer når du for eksempel senker en stang til bryste når du tar benkpress.

 

Hovedpoenget med å trene styrke - uansett øvelse - er at du utfordrer din evne til å generere kraft. Det betyr at du bør ta i, når du trener.

 

Start forsiktig

Men før du blir for ivrig, bør du bygge opp styrken din sakte men sikkert. Start med 10-12 repetisjoner av hver øvelse og gjør samme øvelse 3-4 ganger, før du bytter.

 

Start med å trene de store muskelgruppene i bein og lår og fortsett med overkroppen.

 

Når du blir sterkere, kan du legge på mer kraft for eksempel i form av vekter, en ryggsekk du fyller med innhold, brusflasker du fyller eller annet du har tilgjengelig hjemme.

 

Husk kjernemusklene

Glem heller ikke kjernemusklene dine. De er så hardhause, at de tåler trening hver eneste dag.

 

Kjernemusklene trener du blant annet ved balanseøvelser samt å gå turer i ulendt terreng.

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon