Spis tren plei deg glad

spisdegglad@gmail.com

Telefon 977 99 603

  • White Facebook Icon
  • White Instagram Icon

Made by Charlie Media

 

Blogg

Vitaminer, mineraler og antioksidanter gjør kostholdet komplett

August 1, 2017

 

Vitaminer og mineraler må til for å gjøre kostholdet ditt fullverdig. Få oversikt over hva de gjør for deg.

 

A-vitamin er viktig for øynene og nødvendig for vekst og utvkling. Du får A-vitaminer ved å spise gulrot, grønnsaker, margarin, smør, lever og leverpostei.

 

B-vitamin er nødvendig for å bryte ned karbohydrat, fett og protein. Du får B-vitamin ved å spise grønne grønnsaker, brød, kornvarer, melk, ost, kjøtt og fisk.

 

C-vitamin er viktig for celler og vev samt opptak av jern. C-vitamin får du ved å spise frukt, bær, grønnsaker og poteter.

 

D-vitamin er nødvendig for at kroppen skal utnytte kalsium. Det får du gjennom sollys samt å ta tran, spise fet fisk, fiskelever, margarin og smør.

 

E-vitamin er viktig for celler og vev. Det får du ved å spise grønnsaker, kornvarer og olje.

 

K-vitamin er viktig for blodets evne til å koagulere - det vi si stivne for eksempel i forbindelse med å lege et sår. K-vitamin får du ved å spise grønnsaker.

 

Antioksidanter er C og E-vitamin, betakaroten og selen. Sntioksidanter finner du blant annet i nyper, valnøtter, solsikkefrø, blåbær, jordbær, solbær, tyttebær, brokkoli, rødkål, grønnkål, te og kaffe.

 

Mineraler og fiber

 

Kalsium er bra for skjelettet, tenner, muskler og nervesystem. Kalsium finnes i melkeproudkter, grønnsaker og nøtter.

 

Jern er nødvendig for at de røde blodlegemene skal føre oksygen til cellene dine. Du finner jern i brød, korn, kjøtt, innmat og poteter.

 

Kostfiber er bra for fordøyelsen. Det finner du i grønnsaker, poteter, børd og kornvarer.

 

 

Share on Facebook
Share on Twitter
Please reload

Arkiv
Please reload

Følg oss
  • Grey Facebook Icon
  • Grey Instagram Icon